راه اندازی کارواش

راه اندازی کارواش

تجهیزات راه اندازی کارواش :

ممکن است شما هم به فکر راه اندازی یک کارواش افتاده باشید و یا یک کارواش دارید که میخواهید برای آن تجهیزات تهیه کنید , ما در این مقاله به شما برای تجهیز کارواش کمک می کنیم :

انواع کارواش

عموما کارواش ها به پنج دسته تقسیم می شوند : کارواش سنتی , کارواش اتوماتیک , کارواش نانو , کارواش بخار و کارواش سیار .

کارواش سنتی : در کارواش سنتی خودروها به کمک واتر جت با فشار آب 160 الی 200 بار شستشو می شوند , در این فرآیند کلیه کارها بصورت دستی انجام خواهد شد . اصلی ترین مزیت کارواش سنتی می توان به پایین بودن هزینه راه اندازی اشاره کرد که با یک عدد پمپ کارواش فشار قوی و شیلنگ و لنسر می توان آنرا راه اندازی نمود .

کارواش اتوماتیک : کارواش های اتوماتیک عموما به شکل دروازه ای و یا تونلی ساخته می شوند و ماشین  بصورت ثابت مانده و ربات بر روی خودرو حرکت کرده و یا با یک تسمه نقاله خودرو حرکت می کند. کارواش های اتوماتیک دارای سیستم فوم پاش، برس ، سیستم آبکشی و خشک کن  می باشند . کارواش های اتوماتیک حداقل به فضای 50 متر مربع نیاز داشته و در وقت و آب صرفه جویی می کنند .

راه اندازی کارواش نانو :

در کارواش نانو خودرو بدون نیاز به آب و به کمک مواد شوینده تمیز می شود . درآمد کارواش نانو درمقایسه با کارواش سنتی و اتوماتیک به دلیل نیاز به فضا و تجهیزات کم بسیار بالا می باشد . کارواش نانو را می توان در پارکینگ های عمومی ، مجتمع های تجاری و مسکونی ، اداره ها و سازمان ها ، مدرسه ها ، هتل ها و کارخانجات راه اندازی نمود .

کارواش نانو در مقایسه با کارواش سنتی زمان بیشتری را نیاز دارد ( 25 تا 45 دقیقه ) و از نظر هزینه شست و شو با کارواش سنتی یک هزینه را در بر دارد اما در کارواش نانو تمیزی بر بدنه خودروها ماندگار و آلاینده‌ها به کُندی روی بدنه جذب می‌شوند . سرمایه اولیه جهت راه اندازی کارواش نانوی بدون آب برای یک تیم 3 نفره حدود 7 میلیون تومان می باشد که طی سه ماه به سود دهی می رسد و میزان سود دهی به ازای روزی 8 ساعت کار مفید تمام اعضای تیم حداقل 15 میلیون تومان خواهد بود .

راه اندازی کارواش بخار :

 کارواش بخار روشی است که از بخار خشک و مرطوب برای شستشوی خودرو استفاده می شود , کارواش بخار روشی جدید و کم مصرف است . در این روش می توان از مواد شونده نانو به همراه بخار نیز استفاده نمود .

کارواش بخار در مقایسه با کارواش های سنتی آب بسیار کمی مصرف می کند . بخار آب تولیدی توسط دستگاه بخارشوی کارواش باید فشار مناسبی داشته باشد تا بتواند به راحتی در منافذ ریز نفوذ کرده و هر نوع کثیفی را تمیز کند . از کارواش بخار می توان در پالیش و خش گیری خودرو نیز استفاده نمود.

از مزیت های کارواش بخار تولید فاضلاب بسیار کم می باشد که به همین دلیل نیاز به حفر چاه فاضلاب ندارد و نیز عدم استفاده از مواد شیمیایی در شستشوی می باشد زیرا بخار با دما و فضار مناسب برای تمیز کردن لکه های سرسخت و جرمها کافی است .

کارواش سیار : کارواش سیار نوعی ارائه خدمات در محل است که تجهیزات بوسیله موتور و یا وانت به محل ارسال می شود و خودرو در مکان مشتری شستشو می شود .

فضای لازم برای راه اندازی کارواش :

بهتر است برای راه اندازی کارواش مکانی را در نظر بگیرید که ورودی و خروجی مناسبی برای خودرو داشته باشد. اگر مکان شما کوچک است میتوانید محل شستشو را از محل خشک کردن خودرو جدا کرد تا فضای کمتری را اشغال نمایید. برای هر مکان شستشو ابعاد 5 متر در 5 متر را در نظر بگیرید .

مکانی را برای استقرار تجهیزات در نظر بیگیرید , در این مکان شما می توانید پمپ واترجت کارواش، پمپ باد، آب گرم کن و مخزن آب را قرار دهید .

نکات مهم هنگام راه اندازی کارواش :

  • بهتر است برای لوله کشی آب واترجت از لوله فلزی مانیسمان (لوله بدون درز) به قطر 0.5 استفاده کنید .
  • از کلید دو حالته ضد آب جهت روشن و خاموش کردن پمپ استفاده کنید .
  • تابلو برق را در محلی مناسب قرار دهید و هنگام نصب میزان آمپر مصرفی دستگاه ها را جهت انتخاب کابل مناسب در نظر بگیرید .
  • بهتر است اتاقی جهت استراحت کارکنان در نظر گرفته شود.
  • سرویس بهداشتی جهت کارکنان و مشتریان وجود داشته باشد.
  • مکانی را برای انتظار مشتریان در نظر بیگیرید , می توانید از اتاق مدیریت نیز برای این موضوع استفاده کنید .
  • در صورتیکه محصولاتی مانند اسپرها و لوازم های جانبی خودرو را برای فروش دارید مکانی را بریا رویت آنها در نظر بگیرید .
  • تانکر آب را حتما نصب کنید تا در مواقع کمبود فشار آب با مشکل واجه نشوید .

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارواش :

شرایط مجوز کارواش

مراحل اخذ جواز کارواش به ترتیب زیر می باشد :

صاحب کارواش جهت اخذ جواز تاسیس و گرفتن مجوز برای راه اندازی کارواش باید به در گاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس amarsanat.mimt.gov.ir  مراجعه نموده و درخواست خود را مبنی بر تاسیس کارواش ثبت نماید . بعد از ثبت نام و دریافت کد رهگیری مراحل زیر را دنبال کنید :

  • درخواست كتبی متقاضی پروانه كسب
  • مراجعه به انجام اتحادیه صنفی دارندگان تعمیرگاه , اتو سرویس , توقفگاه و پارکینگ
  • ثبت درخواست و ارائه رسيد به متقاضی
  • بازديد از محل واحد صنفی توسط كميسيون بازرسی اتحاديه و ارائه گزارش
  • بررسی درخواست متقاضی پروانه كسب ( جواز کسب) در جلسه هيئت مديره و ارايه پاسخ كتبی به وی
  • ارائه یک مدک معتبر جهت تعیین وضعیت ملکی : سند مالكيت به نام متقاضی یا اجاره نامه رسمی / عادی به نام متقاضی یا مبايعه نامه به نام متقاضی
  • ارائه مدرک نظام وظیفه
  • ارائه سوابق كاربری تجاری یا كارگاهی محل واحد صنفی مورد درخواست
  • كپی تمام صفحات شناسنامه / كپی كارت ملی / كپی مدرک تحصيلی / 12 قطعه عکس 3*4
  • واریز فیش حق عضویت و خزانه
  • گواهی عدم اعتياد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سوء پيشينه كيفری
  • موافقت اداره نظارت بر اماكن نيروی انتظامی
  • ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشكيل پرونده يا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالياتی

میزان درآمد کارواش

هزینه شستشوی داخلی و بیرونی یک خودرو معمولی در کارواش ها حداقل از 10 هزار تومان شروع شده و بسته به مدل و نوع خودروها تعرفه شستشوی آن تا 100 هزار تومان متغیر است .

چگونه درآمد کارواش را افزایش دهیم ؟

مدیریت صحیح کارواش :

مدیریت صحیح کارواش باعث خواهد شد تا مشتریان شما از خدماتتان رضایت بیشتری داشته باشند , این موارد شامل یافتن و حل مشکلات , تامین شوینده های مناسب و با کیفیت , استفاده از نیروهای کار مناسب و بررسی نحوه برخورد پرسنل با شمتریان خواهد بود .

تجهیز کارواش :

داشتم کارواش مجهز و سالم می تواند باعث جذب بیشتر مشتری شود , تجهیز کارواش شامل موارد مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات مربوط به شستشو و کف پاش ها , افزودن  سیستم های جدید زیرشویی , موتور شویی و خشک کن خودرو , استفاده از مواد با کیفیت جهت واکس لاستیک , شیشه پاکن های ضد بخار و شوینده های نانو جهت کاهش جذب آلودگی می باشد .

ترغیب مشتری به مراجعه مجدد :

رعایت اصول مشتری مداری و جلب رضایت مشتری در نگهداری و توسعه مشتری تاثیر گذار است , برخی از این راه ها ارائه بن تخفیف , سرویس های اضافه مانند براق نمودن داشبرد و لاستیک به صورت رایگان می باشد .

سوالات متداول :

هزینه راه اندازی کارواش چقدر است ؟

هزینه راه اندازی یک کارواش بسته به نوع آن متفاوت است مثلا برای یک کارواش نانو شما کمترین هزینه و برای راه اندازی یک کارواش اتوماتیک بیشترین هزینه را خواهید داشت . هزینه راه اندازی یک کارواش سنتی کوچک  حدود 6 میلیون تومان حداقل , کارواش متوسط حدود 25 میلیون تومان , کارواش بخار حدود 30 میلیون تومان و کارواش اتوماتیک حداقل 60 میلیون تومان لازم است .

 چطور یک کارواش تاسیس کنیم ؟

برای راه اندازی یک کارواش ابتدا باید مجوز های مربوطه را بگیریم , سپس متناسب با ابعاد کارواش اقدام به تهیه تجهیزات لازم نموده , سپس تبلیغات را شروع میکنیم , در مرحبه بعد اقدام به جذب پرسنل نموده و کار را آغاز میکنیم .

هزینه شستشو یک ماشین چقدر است ؟

شما بسته به خدماتی که ارائه می دهید می توانید حداقل بابت شستشو هر خودرو مبلغ 5 هزار تومان دریافت نمایید . خدمات شما شامل روشویی , نظافت داخل , نظافت موتور و واکس و پولیش می باشد که بریا هر کدام مبلغی را دریافت می کنید .

آیا راه اندازی کارواش خوب است ؟

راه اندازی یک کارواش می تواند بسیار سود ده باشد , عواملی مانند پرسنل , مکان کارواش , نحوه برخود با مشتری و کیفیت خدمات در سود دهی شما بسیار موثر خواهد بود .

زمان شستشو یک خودرو چقدر است ؟

زمان شستشو یک خودرو بسته به کثیفی , ابعاد و خدماتی که می خواهید ارائه دهید می تواند حدود 15 دقیقه تا 2 ساعت به طول انجامد .

 

نظر بدهید